Haapajärven Pajuperänkankaan tuulipuiston rakentaminen alkaa tänä vuonna

Haapajärvi

(Helsinki, 8. helmikuuta 2022) Haapajärven Pajuperänkankaan tuulipuisto koostuu 14 voimalasta, joiden yhteenlaskettu teho on 86,8 megawattia ja voimalamalli Vestas V162. Pajuperänkankaan tuulivoimalat tuottavat uusiutuvaa kotimaista sähköä noin 14 000 sähkölämmitteisen omakotitalon tarpeisiin. Tuulipuiston hakkuut alkavat keväällä ja maanrakennustyöt myöhemmin tänä vuonna. ”On hienoa, että pääsemme pian rakentamaan jo neljättä hankettamme Haapajärvelle. Yhteistyö maanomistajien ja Haapajärven kaupungin kanssa on ollut todella sujuvaa”, projektijohtaja Amanda Cardwell kertoo. Hanke on paikallisesti merkittävä, sillä se lisää Haapajärven kaupungin elinvoimaisuutta kiinteistöverotulojen, rakennus- ja huoltotöiden luomien työpaikkojen sekä maanomistajien vuokratulojen muodossa. ”Lisäksi hanke lisää esimerkiksi alueen majoitus- ja ravintolapalvelujen kysyntää”, Cardwell jatkaa.

”Haluaisimme kiittää Haapajärven kaupunkia ja kaikkia hankkeessa mukana olleita osapuolia hyvästä ja luottavaisesta yhteistyöstä. Olemme iloisia siitä, että voimme toteuttaa jo neljännen tuulipuiston Haapajärvellä yhdessä ABO Wind Oy:n kanssa. Tämä on meille jälleen suuri harppaus kohti uusiutuvaa ja kestävää energiantuotantoa”, kertoo Infinergies Finland Oy:n toimitusjohtaja Erwin Birr.

Haapajärven kaikkien neljän tuulipuiston suunnittelun on käynnistänyt Infinergies Finland Oy. Hankekehitystyö on jatkunut yhdessä ABO Wind Oy:n kanssa, joka on myös vastannut hankkeiden rakentamisesta. Ensimmäinen Haapajärvelle rakennettu tuulipuisto, kahden voimalan Sauviinmäki, valmistui vuonna 2015. Sen laajennus, seitsemästä voimalasta koostuva Savineva, otettiin käyttöön vuonna 2017. Viime vuonna yhdistettiin verkkoon 24 tuulivoimalan Välikankaan tuulipuisto. ”Välikankaan tuulipuiston rakentamisessa keräsimme tärkeää kokemusta suuren hankkeen toteutuksesta. Olemme iloisia, että pääsemme tänä vuonna rakentamaan lisää tuulivoimaa Haapajärvelle”, kertoo ABO Wind Oy:n toimitusjohtaja Aapo Koivuniemi.

ABO Wind on tuuli- ja aurinkovoiman hankekehittäjä. Yritys aloitti toimintansa vuonna 1996 ja sen pääkonttori sijaitsee Saksassa Wiesbadenissa. Yrityksen tähän mennessä kehittämien hankkeiden yhteiskapasiteetti on yli 3 700 megawattia, josta noin puolet ABO Wind on myös rakentanut valmiiksi. Noin 900 työntekijää 16 maassa työskentelee projektikehityksen, rahoituksen, voimaloiden pystyttämisen, käytön ja huollon parissa kestävän energiantuotannon edistämiseksi.

ABO Windin tytäryhtiö ABO Wind Oy on toiminut Suomessa vuodesta 2013 lähtien. Yhtiö on tähän mennessä pystyttänyt 67 voimalaa, joiden yhteisteho on lähes 260 MW. ABO Wind Services Oy huolehtii tuulivoimaloiden käytön aikaisesta hallinnasta.

Projektijohtaja
Amanda Cardwell
Puh. +358 50 59 37 802
amanda.cardwell@abo-wind.fi

Infinergies Finland Oy suunnittelee, rahoittaa ja toteuttaa tuuli-, aurinko- ja bioenergiahankkeita. Vuonna 2010 Martin Stuke ja Erwin Birr perustivat Infinergies Finland Oy:n, jonka toimipaikka sijaitsee Kempeleessä, Suomessa. Pajuperänkankaan tuulipuisto (86,8 MW) on Kannuksen ja Kalajoen alueella sijaitsevan Mutkalammen tuulipuiston (404 MW) sekä Välikankaan tuulipuiston (100,8 MW) jälkeen kolmanneksi suurin hanke, jonka Infinergies Finland Oy on laittanut vireille ja suunnitellut alkumetreiltä aina rakennusvalmiuteen asti. Pajuperänkankaan hankkeen myötä Infinergies Finland Oy on suunnitellut tuulivoimapuistoja Suomessa yhteensä yli 620 megawatin verran.

Erwin Birr
erwin.birr@infinergies.com