ABO Windin suurin sähköasema valmistuu Suomeen

(Haapajärvi, 25. toukokuuta 2021) Tuulivoimayhtiö ABO Wind on johtanut Haapajärvellä 126 megavolttiampeerin sähköaseman rakennustöitä. Sähköasema on osa Välikankaan tuulivoimapuistoa, jonka omistaa Luxcara, Euroopan johtavan uusiutuvaan energiaan keskittyvä varainhoitoyhtiö. Välikankaan sähköasema on tehokkain asema, jonka ABO Wind on tähän mennessä rakentanut. Sähköasema mahdollistaa 24 tuulivoimalan tuottaman uusiutuvan sähkön syöttämisen verkkoon. Yhden Vestas V150-mallisen voimalan teho on 4,3 megawattia. Tuulivoimapuisto tuottaa sähköä 90 000 kotitalouden tarpeisiin ja säästää vuosittain yli 200 000 tonnia hiilidioksidipäästöjä. ”Pystymme rakentamaan sopivanlaisia sähköasemia nopeasti ja tehokkaasti myös hyvin isoille tuulivoimapuistoille ja olemme siihen erittäin tyytyväisiä”, Aapo Koivuniemi, ABO Wind Oy:n toimitusjohtaja kertoo.

Sähköasema sijaitsee Haapajärven kunnassa Pohjois-Pohjanmaalla. Hitachi ABB Powergrids on toimittanut ja asentanut neljä muuntajaa, joiden kunkin kapasiteetti on 25/31,5 MVA. Ne muuntavat tuulipuistossa tuotetun sähkön 33 kilovoltista 110 kilovolttiin ennen kuin sähkö syötetään sähköverkkoyhtiö Elenian verkkoon.

”Yli viidesosa Suomen tuulivoimasta on yhdistetty Elenian verkkoon ja liityntä Välikankaan tuulivoimapuistoon tulee olemaan verkkomme teholtaan suurin liityntä. Olemme tehneet ABO Windin kanssa yhteistyötä jo aiemminkin ja yhteistyö sujuu todella hyvin. Tavoitteenamme on mahdollistaa uusiutuvan energian lisääminen verkossamme ja osallistua tällä tavoin ilmastonmuutoksen torjuntaan”, Lasse Sarhela, Elenian avainasiakaspäällikkö kertoo.

Suomen kylmät talvet tekevät ulkotöistä haastavia. Rakennustöiden aikana lämpötila laski alle 30 pakkasasteen. Rakentamisen nopeuttamiseksi sähköaseman asemarakennus rakennettiin tehtaassa. Keväällä se kuljetettiin kuorma-autolla työmaalle ja siirrettiin perustusten päälle. ”Olemme pysyneet aikataulussa ja odotamme, että tuulipuisto syöttää sähköaseman kautta sähköä verkkoon tänä kesänä”, Koivuniemi kertoo.