Haapajärvelle rakennetaan 100 megawatin tuulivoimapuisto ilman valtion tukea

Välikangas

(Wiesbaden/Helsinki, 05. maaliskuuta 2019) Riippumaton varainhoitoyhtiö Luxcara on ostanut Välikankaan rakennusvalmiin tuulivoimahankkeen, jonka hankekehityksestä ovat vastanneet ABO Wind ja Infinergies Finland Oy. Tuulivoimapuiston kaksikymmentäneljä 220 metriä korkeaa voimalaa on täysin luvitettu ja niiden kokonaiskapasiteetti on 100 megawattia. Hanke sijaitsee Välikankaan ja Ristiniityn alueella Haapajärven kaupungissa, jonne ABO Wind on vuosina 2015 ja 2017 rakentanut kaksi kapasiteetiltaan yhteensä 30 megawatin tuulivoimapuistoa. ABO Wind vastaa myös Välikankaan tuulivoimapuiston ja sen sähköaseman rakentamisesta. Hanke on tarkoitus liittää verkkoon vuoden 2020 aikana.

“Tuulivoimapuiston tuottama sähkö vastaa 90 000 kotitalouden tarpeita”, sanoo Klaus Pötter, joka vastaa ABO Windin hankekehityksestä Suomessa. Sähkö myydään sähkönostosopimuksella suoraan sähkön ostajalle ilman valtion tukia. “Tämä osoittaa, että tuulivoimapuistot tuottavat sähköä paljon edullisemmin kuin hiili- tai ydinvoimalaitokset“, Pötter sanoo.

”Olemme erittäin tyytyväisiä siitä, että Välikankaan hanke lähtee toteutumaan tänä vuonna. Isojen hankkeiden kehittäminen kestää aina useamman vuoden, niin myös Välikankaalla, mutta nyt odotus palkitaan”, iloitsee Infinergies Finlandin toimitusjohtaja Erwin Birr.

Hankeoikeuksien myynnin myötä ABO Wind vahvistaa asemaansa merkittävänä hankekehittäjänä Suomessa. Yhtiö on toiminut Suomessa kuuden vuoden ajan ja on tänä aikana liittänyt verkkoon jo 100 megawattia tuulivoimaa sekä myynyt yhteensä 150 megawatin edestä valmiita rakennushankkeita. Tällä hetkellä yhtiön hankeportfoliossa on 100 megawattia rakennusvalmiita tuulivoimapuistoja ja sen suunnitteilla olevien tuulivoimahankkeiden kapasiteetti vastaa 500 megawattia. Infinergies Finland Oy tekee tuulivoiman hankekehitystä Kempeleestä käsin. Haapajärven jo rakennetut tuulivoimapuistot ovat yrityksen suunnittelutyön tulosta, yhteistyössä ABO Windin kanssa. Infinergies Finlandilla on rakennusvalmiita hankkeita yli 100 voimalan verran.

Lataa Lehdistötiedote

Reetta Nurmo