ABO Wind Oy myynyt rakennusvalmiin 50 megawatin tuulipuistohankkeen Suomessa

ABO Wind Oy

(Wiesbaden/Helsinki, 08. lokakuuta 2018) Suomen Hyötytuuli on ostanut ABO Wind:n kehittämän Polusjärven tuulipuistohankkeen tässä kuussa. Kaikki haetut luvat tulivat lainvoimaisiksi vuonna 2017 ja tuulipuisto on valmis rakennettavaksi. Se koostuu kymmenestä kokonaiskorkeudeltaan 235 m korkeasta voimalasta, joiden yhteenlaskettu teho on jopa 50 megawattia.

Polusjärven hanke on ensimmäinen, jonka ABO Wind on myynyt Suomessa rakennusvalmiina, rakentamatta hanketta itse. Yhtiö on aiemmin pystyttänyt viisi alusta loppuun kehitettyä hanketta Haapajärvelle (2015 ja 2017), Pyhäjoen Silovuoreen (2016) sekä Jämijärven Ratiperään ja Uuteenkaupungin Muntilaan (2017). ”Rakennusvalmiin hankkeen myynti on meille uusi, varteenotettava vaihtoehto, sillä meillä on paljon hankkeita suunnitteilla Suomessa” kertoo maajohtaja Aapo Koivuniemi. Polusjärven lisäksi ABO Wind:llä on tällä hetkellä rakennusvalmiita hankkeita 200 megawatin ja kehitysvaiheessa olevia hankkeita 300 megawatin edestä. Yhtiö on Suomen 6. suurin uusiutuvan energian hankekehittäjä tähän mennessä pystytetyllä 92 megawatin kokonaiskapasiteetillaan. ”Se on merkittävää ottaen huomioon, että olemme toimineet Suomessa vasta viiden vuoden ajan” Koivuniemi toteaa. ABO Wind:n toimistolla Helsingissä työskentelee tätä nykyä 13 henkeä.

Tuulivoimakehitys on Suomessa haastavaa. Kylmien ja pimeiden talvien lisäksi kolmasosa maasta on Puolustusvoimien tutka-aluetta, joka ei sovellu tuulivoimatuotantoon. Rajallisesta kapasiteetista ja suurista etäisyyksistä johtuen myös sähköverkkoon liittyminen tuottaa toisinaan ongelmia. ”Olemme toimineen tuulivoimakehityksen parissa jo 22 vuoden ajan ja meillä on oma, kokenut rakennustiimi. Vuosien aikana muodostuneen ammattitaidon ansiosta olemme voineet ratkaista eteen tulevat ongelmat” sanoo Klaus Pötter, ABO Wind Oy:n toimitusjohtaja. ”Olemme oppineet Suomessa esimerkiksi hyödyntämään menetelmiä porojen ja petolintujen liikkeiden seurantaan, mikä ei tavallisesti ole tarpeen hankekehityksessä Saksassa tai muualla maailmassa”.

Lataa Lehdistötiedote