Tuulivoimalan lapa katkennut Ratiperällä Jämijärvellä sunnuntaina 4.2.2024

(05.02.2024)

Satakunnan pelastuslaitos sai sunnuntaina 4. helmikuuta aamupäivällä ilmoituksen katkenneesta tuulivoimalan lavasta Ratiperän tuulivoimapuistossa Jämijärvellä. Paikalle saavuttuaan pelastuslaitos eristi alueen. Myös voimalavalmistajan päivystävä huoltohenkilöstö tuli paikalle nopeasti ilmoituksen saatuaan.

Rikkoontuneen voimalan yksi siipi oli taittunut. Voimalat pysäyttävät automaattisesti tuotannon, jos toimintaan tulee virhe, joten rikkoontumisen jälkeen voimala ei ollut enää pyörinyt. Muut tuulivoimapuiston voimalat pysäytettiin varotoimenpiteenä. Pelastuslaitos tiedotti laajasti yleisöä, ettei alueella saa liikkua, koska rikkoontuneen siiven osat saattavat pudota. Paikalle tilattiin vartiointi varmistamaan, ettei alueelle tule ulkopuolisia.

Tapahtuma tullaan tutkimaan perinpohjaisesti.

Ratiperän tuulivoimapuistossa olevat voimalat ovat Nordex N131/3000-mallisia. Ratiperän tuulivoimapuiston on rakentanut ABO Wind Oy ja se on avattu tuotantoon 2017. Tuulivoimapuiston omistaa Re:cap Global Investors ja sitä operoi ABO Wind Services Oy.