ABO Wind -konserni jatkaa kansainvälistä kasvuaan uusilla hankkeilla

Pajuperänkankaan tuulivoimahanke
Rakennustyöt jatkuvat Pajuperänkankaan tuulivoimapuiston työmaalla Haapajärvellä voimaloiden pystytyksillä.

(04.09.2023)

ABO Wind on julkaissut konsernitilinpäätöksen vuoden 2023 ensimmäiseltä vuosipuoliskolta. Sen mukaan konserni olisi saavuttamassa koko vuoden tulosennusteen. Erityistä kasvua on ollut liikevaihdossa, joka on kasvanut edellisvuoden 98 miljoonasta eurosta 130,7 miljoonaan euroon. Tulos ensimmäiseltä vuosipuoliskolta on 8,9 miljoonaa euroa, kun viime vuoden vastaavan jakson tulos oli 9,6 miljoonaa euroa.

– Vuonna 2022 yhtiö teki ensimmäistä kertaa yli 20 miljoonan euron nettovoiton. Tämä saavutetaan todennäköisesti myös vuonna 2023, konsernin talousjohtaja Alexander Reinicke sanoo tiedotteessa ja kertoo tuloksen todennäköisesti asettuvan 22–26 miljoonan euron välille.

Suomella on merkittävä rooli yhtiössä tänä vuonna, kun Illevaaran ja Pajuperänkankaan tuulivoimapuistot valmistuvat. Illevaaran tuulivoimapuisto Hyrynsalmella on viiden voimalan puisto ja sen kokonaisteho on 30 megawattia. Pajuperänkankaan tuulivoimapuisto Haapajärvellä on 14 voimalan hanke, jonka kokonaisteho on 86,8 megawattia. Pajuperänkangas on ABO Windin tähän astisen historian suurin itse rakennettu hanke. Hankekehittäjä ABO Wind ei jää omistamaan puistoja, vaan niille etsitään ulkopuolinen omistaja tarkoin kriteerein.

Maatuulivoiman erikoisosaaja Suomessa

ABO Wind -konsernin uusiutuvan energian hankkeiden kokonaisportfolio on 22,2 gigawattia (GW). Se koostuu noin 800 hankkeesta 16 eri maassa. Helmikuusta lähtien kasvua portfoliossa on ollut 5 prosenttia, ja kasvu ylitti koko vuodelle asetetun tavoitteen jo toukokuussa. Suomen portfolion osuus hankkeista on 5,5 gigawattia, mikä on konsernin suurin maittain tarkasteltuna.

Yhtiön erillinen vetyhankeportfolio on 20 gigawattia, joka koostuu kymmenestä hankkeesta. Vetyhankkeiden painopiste sijoittuu tällä hetkellä Kanadaan, Argentiinaan ja Etelä-Afrikkaan.

– Suomessa olemme keskittyneet maatuulivoimaan, jonka kehittämisessä osaamisemme on hioutunut huippuunsa. Se on liiketoimintamme selkäranka nyt ja tulevaisuudessa. Tutkimme silti jatkuvasti myös muiden uusiutuvien teknologioiden kannattavuutta Suomessa ja kehitämme ammattitaitoamme niissä ollaksemme valmiina sopivan hetken tullen. Tällä hetkellä olemme kiinnostuneita varastointiratkaisuista sekä vihreän vedyn hankkeista, toimitusjohtaja Aapo Koivuniemi sanoo.

Aapo Koivuniemi

Puh. +358 50 52 15 573